Alcohol doet je niet beter slapen, integendeel

Alcohol drinken voor je naar bed gaat, doet je niet beter slapen. Integendeel. De kwaliteit van je slaap verslechtert aanzienlijk.

©THINKSTOCK
©THINKSTOCK

Lange tijd ging men ervan uit dat een beetje alcohol voor het slapengaan ervoor zorgt dat je beter slaapt. Een ‘slaapmutsje’ helpt, klonk het. Dit is een mythe, zeggen wetenschappers nu. Nieuwe studies tonen immers aan dat alcohol drinken voor je in bed duikt je slaappatronen verstoort.

“Alcohol is geen hulpmiddeltje om te slapen”, zegt dokter Christian Nicholas van de Universiteit van Melbourne. “Alcohol lijkt te helpen om sneller in slaap te vallen, maar eigenlijk verstoort het de kwaliteit van je slaap aanzienlijk.”

Voor zijn studie rekruteerde dokter Christian Nicholas 24 gezonde mannelijke en vrouwelijke sociale drinkers tussen 18 en 21 jaar. Ieder van hen onderging twee omstandigheden: de ene keer kregen ze alcohol voor ze gingen slapen en een andere keer een placebo. Vervolgens werden hun slaappatronen bestudeerd.

“Onze resultaten tonen aan dat alcohol een negatieve invloed heeft op slaap. Je slaappatronen worden ernstig verstoord door alcohol. Als je slaap geregeld wordt verstoord door de consumptie van alcohol, zeker voor een langere tijd, kan dit zeer negatieve effecten hebben op je gezondheid en je leer – en geheugenprocessen overdag”, besluit dokter Nicholas.

Een maand zonder alcohol, heeft dat zin?

Veertien redactieleden van het wetenschappelijke magazine New Scientist deden de test: ze dronken een maand geen alcohol. Dertig dagen en een medisch onderzoek later bleken de gevolgen vooral positief, met name voor hun lever en suikerspiegel. Een maand zonder alcohol lijkt dus zin te hebben, iets wat Marijs Geirnaert, directeur van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen, bevestigt. ‘Recent onderzoek in Groot-Brittannië heeft aangetoond dat de resultaten redelijk spectaculair zijn, niet alleen tijdens de alcoholvrije maand zelf. Tot zes maanden daarna gingen mensen bewuster om met alcohol’.

De reden? Tijdens die maand zijn we ons bewuster van de alcohol die we anders zonder nadenken drinken: een aperitiefje tijdens het koken, een pintje bij de televisie, …’Je hele routine wordt in vraag gesteld en dat effect blijft nog nawerken, zelfs als je het geen hele maand volhoudt’, zegt Geirnaert. ‘Bovendien is het een positieve boodschap, want je focust op lichamelijke verbeteringen. Op korte termijn merk je dat je beter slaapt, dat je geheugen verbetert en dat je vermagert, want alcohol bevat veel verborgen calorieën’.

Ook hepatoloog Hans Van Vlierberghe, verbonden aan het UZ Gent, bevestigt dat een alcoholdetox na de feestdagen een gezonde beslissing is. ‘Als je een maand stopt met drinken, geef je jouw lever de kans om de opgelopen alcoholschade te herstellen’, zegt hij. ‘De lever heeft een goede herstelcapaciteit. Een tijd niet drinken zorgt ervoor dat het orgaan meer lucht krijgt en het littekenweefsel niet verder wordt aangetast.’

De specialist zegt er ook bij dat je jouw lever weer langzaam zal beschadigen als je opnieuw alcohol begint te consumeren. ‘Alcohol is sowieso toxisch. Vroeger werd gezegd dat één à twee consumpties per dag geen kwaad kunnen, maar daar komt men nu op terug. Niet drinken is de beste optie, al is alcohol vandaag zo’n sociaal aanvaarde drug dat het moeilijk is om over te schakelen op non-alcoholische alternatieven’, zegt hij.

Als je dan toch nog wil genieten van glaasjes wijn, doe dat dan met mate. ‘Drink bijvoorbeeld maar een of twee keer per week alcohol’, klinkt het. Van Vlierberghe zegt dat het aantal ‘veilige’ alcoholconsumpties afhankelijk is van je geslacht. ‘Wanneer vrouwen meer dan 1 à 2 drankjes drinken en mannen meer dan 3 à 4 per dag, lopen ze een risico op leverbeschadiging. Na een dag waarop je alcohol hebt gedronken, volgen best een paar alcoholloze dagen  zodat je lever de opgelopen schade kan recupereren. Die vrije dagen voorkomen dat je lever continu onder stress staat’.