Waarschuwing etiket Grolsch-flesje is marketing

foto van biermerk Grolsch | Grolsch

AmsterdamDe waarschuwing voor alcohol van Grolsch op haar etiketten is volgens STAP een “alternatieve vorm van marketing”.

Dat heeft Wim van Dalen, directeur van het Nederlands instituut voor alcoholbeleid STAP, vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal gezegd.

STAP is van mening dat alcohol een bijzonder product is waarvoor extra zware wettelijke etiketteringsregels zouden moeten gelden. Bovendien is Grolsch volgens STAP selectief: ”er wordt alleen gewaarschuwd voor de overbekende risico’s van alcoholgebruik. Andere minder bekende gevaren, zoals het risico op het krijgen van bepaalde vormen van kanker, blijven onvermeld”.

Verder vindt STAP het onwenselijk dat Grolsch verwijst naar een website van SABMiller. Het geven van informatie over de schadelijke effecten van alcohol dient te geschieden door de overheid of door een onafhankelijke gezondheidsorganisatie, niet door de producent zelf.

Afbeeldingsresultaat voor alcohol veroorzaakt kanker Afbeeldingsresultaat voor alcohol veroorzaakt kanker

Dit zou op het etiket moeten staan.