Hoe te ontspannen zonder alcohol. 5 tips

Alcohol kan je op korte termijn helpen ontspannen. Het kalmeert je centrale zenuwstelsel en vertraagt het vermogen van je hersenen om informatie te verwerken.

Het verandert de neurotransmitters in je hersenen, waaronder gamma-aminoboterzuur (GABA), dat je lichaam aangeeft dat je ontspannen bent. Het vermindert ook het energieniveau en vertraagt ​​je motorische functies. Dat is een soort verdoving die aan kan voelen als ontspanning.

Alcohol beïnvloedt het plezier- en beloningssysteem in je hersenen door het dopaminegehalte te verhogen, waardoor je denkt dat je je goed voelt. Dit gevoel van plezier duurt echter maar een paar uur.

Veel mensen melden negatieve lichamelijke en emotionele bijwerkingen na het drinken van alcohol. Als je soms teveel drinkt kun je de onaangename effecten een kater noemen. Als je altijd teveel drinkt krijg je andere symptomen.

  • Moeite met slapen
  • prikkelbaarheid
  • onrust
  • depressie
  • misselijkheid
  • zweten

PsychCentral oppert 4 andere, gezondere manieren om te ontspannen.

  1. Breng tijd door in de natuur
  2. Gebruik meditatie en ademhalingstechnieken
  3. Yoga
  4. Creatieve hobby’s.

Bron: Psych central