Indonesische bierverkoop Heineken onder druk door strengere wetgeving

Bierbrouwer Heineken kan de komende tijd rekenen op tegenslagen in groeimarkt Indonesië. Aanstaande donderdag wordt nieuwe wetgeving van kracht die bepaalt dat alcoholhoudende dranken met minder dan 5% alcohol niet langer verkocht mogen worden in kleine supermarkten en straatwinkeltjes. Ongeveer de helft van de hoeveelheid bier die in het land wordt verkocht, verloopt via die kanalen. Dranken met hogere alcoholpercentages mochten al langer niet meer worden verkocht in deze winkels.

Minderjarigen

De wetgeving, die afgelopen januari werd aangekondigd, wordt ingevoerd omdat de regering van mening is dat minderjarigen veel te makkelijk aan alcohol kunnen komen. Ook de toenemende macht van verschillende moslimgroeperingen in het land zou een rol spelen bij het aanscherpen van de regels. Indonesië telt de grootste populatie moslims in de wereld.

Via zijn meerderheidsaandeel in brouwer Multi Bintang heeft Heineken bijna 70% van de Indonesische biermarkt in handen. De omzet die de brouwer realiseert in het land is goed voor 2% van zijn wereldwijde inzet. Volgens cijfers van de International Wine and Spirits Record groeit de biermarkt in het land jaarlijks met 5-6%.

Een woordvoerder van Heineken laat weten dat de plannen begin dit jaar ‘redelijk onverwacht’ kwamen voor het concern. Samen met andere bierbrouwers is het bedrijf nu in dialoog met de regering. ‘Wij maken ons zorgen over de werkgelegenheid, maar ook over meerderjarige consumenten waaronder ook een heleboel toeristen, die zo meteen veel lastiger aan een biertje kunnen komen.’ De gezamenlijke brouwers proberen de regering ervan te overtuigen dat er andere manieren zijn om minderjarigen van drank af te houden. ‘Het opleiden van winkelpersoneel en werknemers van restaurants en hotels en het inbouwen van checks, kan bijvoorbeeld veel effectiever zijn.’

Oplossingen

Diageo, fabrikant van met name sterke dranken, heeft de regering van het land gevraagd de maatregelen uit te stellen en samen met drankproducenten te werken aan andere oplossingen. Het bedrijf wees er daarbij op dat de maatregelen ertoe kunnen leiden dat jongeren hun heil gaan zoeken bij illegaal gestookte, vaak gevaarlijke dranken. De grotere supermarkten, die de betreffende drankjes nog wel mogen verkopen, zouden niet in het hele land aanwezig zijn.

Niet alleen bedrijven maken zich zorgen over de maatregelen. Ook op de eilanden die leven van het toerisme, zoals Bali, is veel verzet tegen de wetgeving. De toerismesector in die plaatsen vreest dat toeristen Indonesië nu eerder links zullen laten liggen.