Minstens 94 doden in India na het drinken van zelfgestookte alcohol

Relative sits inside an ambulance with the body of a victim who died after consuming bootleg liquor at a cremation ground in Mumbai

Een man zit in een ambulance naast het stoffelijk overschot van een familielid die is overleden na het drinken van giftige alcohol in Mumbai in India. Foto Reuters/Danish Siddiqui

Het drinken van giftige zelfgemaakte drank heeft aan minstens 94 Indiërs het leven gekost. Gisteravond overleden tien mannen aan de goedkope alcohol die ze drie dagen geleden dronken in een wijk in Mumbai. Nog veertig mensen worden behandeld in ziekenhuizen. Vijftien van hen zijn er slecht aan toe.

Er zijn vijf mensen gearresteerd in verband met het brouwen van de giftige vloeistof. Ook zijn acht functionarissen en agenten van het politiekorps geschorst op verdenking van het oogluikend toestaan van het brouwen van de drank.

Dodelijke incidenten met gestookte drank komen vrij veel voor in India, waar de armen zich geen licentiehoudende alcoholische dranken kunnen veroorloven. Om de alcoholpercentages van de drank te verhogen worden er vaak giftige chemicaliën in vermengd, waaronder pesticiden. In 2011 kwamen meer dan 140 mensen om het leven in de buurt van de oostelijke stad Kolkata nadat ze giftige alcohol hadden gedronken.